naek keta 1: pasang kaset nasyid.. naek keta 2: pasang cd nasyid..wahhahaha~

24 December 2009

aku bersyukur aku ada dalam komuniti skang ni.

bila pikir2 balik,

aku sedar, yg Tuhan kite tu sebenarnye sentiasa tolong je setiap masa.. sentiasa ada je perhatikan kite.. dan sentiasa bagi perkara yg terbaek pada kite. even kekadang kite xrase pon benda tu yg terbaek.

contoh 1
masuk Pertandingan Maen Guli Peringkat Separuh Akhir Pra Sekolah cawangan Ayer Hitam. lepas tu kalah. <--mungkin mase tu kite rase yg terbaek utk kite adalah menang tempat pertama, dah kalah ni mane laa kire best dah~ tapi Allah lagi maha mengetahui. kite xtau pon chain reaction daripada episod kekalahan kite tu akan membawa kepada apa. itu Allah yg tentukan, yg penting usaha kena ada, usaha pada benda yg elok2 je~

Cikgu Spahic Omer penah ajar aku masa dalam kelas Quran Sunnah & Built Environment, sem lepas. de cakap pasal kenapa kekadang kita dah doa dan usaha kuat, still kalah, still xdapat apa yang kite nak. kekalahan atau perkara xbest yg berlaku pada kita tu mungkin membawa kepada sesuatu yg lebih positif pada masa hadapan, cume kita2 ni je blom prasan dan tersedar. xpe.

___________________________________

aku bersyukur aku ada dalam komuniti skang ni.

bila pikir2 balik,

aku sedar, yg Tuhan kite tu sebenarnye sentiasa tolong je setiap masa.. sentiasa ada je perhatikan kite.. dan sentiasa bagi perkara yg terbaek pada kite. contoh paling jelas pada diri aku ialah kawan2 yg aku ada skang ni, semua pon insyaAllah baek2 orangnya dan boleh guide aku jadi lebih betul in terms of menuju ke destinasi akhir tu..

"aku rase elok kite g solat dulu. solat awal waktu"

kawan aku bersuara masa tengahari buta, mase tu aku dan beberapa rakan tengah kat bumbung apartment kt Putrajaya. dalam diam aku terasa, betul sebenarnye apa yg de cakap tu. ini barulah kawan yg betul2 buleh bawak kite ke jalan yg betul kan?

dari dulu lagi aku taw Allah sentiasa nak tolong aku, mase kat sekolah rendah aku skema je, pastu masuk sekolah menengah, err..xnakal kot.. tapi mase tu kawan baek aku ialah budak alim yg rajin ke surau. dak tu akhirnye jadi presiden persatuan pelajar islam, kelab surau sekolah aku.. bile kawan ngan de tu, tergerak gak laa si pemalas ni utk sama2 join usrah, jadi ajk, wt xtvt2 ke-surau-an . . .

lepas tu dapat masuk uia lak <--ini pon bukan saje2 Allah pakai letak2 nih. ni utk jaga akhlak aku gak nih. continuity terhadap perjalanan hidup aku. jumpe kawan pon yg elok2. timekaseh semua.. masuk uia je, kawan ngan sowang mamber pening nih [tapi till di jalan yg betul] , de ajak aku teman g usrah ngan abg Ajil. sape tu?[mase 1st year baru2 masuk uia Gombak] teman je laa kan, member dah ajak. ohh.. wt halaqah kecil dan borak2 tentang agama, muhasabah diri seminggu sekali. mase awal2 memang malas nak gi. tp da makin besar ni, memang rasa ada keperluan untuk terlibat dengan 'benda2 kecil pada hari ini yg akan membentuk diri jadi seseorang pada satu hari nanti'. aku bukan bagus, aku bukan contoh.. tapi xsalah rasanya kalau aku pon nak ajak kawan2 datang usrah. ade memacam xtvt seronok sebenarnye.

masa mukhayyam 1st tym aku follow tahun lepas, aku ingat ade bro cakap "kita nak tunjukkan, dengan Islam pon kita boleh berseronok" aku rasa korang pon paham kot. mungkin ada yg rasa Islam ni ada banyak tegahan dan larangan, tapi xbermakna kite xbuleh berseronok~

(^_^)/

___________________________________

lawak2 islamik sket..

aku pernah dengar ini, Rasulullah pon pandai berjenaka taw. aku rasa mesti ramai yg dah dengar pasal seorang tua yg bertanya dia akan masuk syurga tak pada Rasulullah.. pastu Rasulullah jawab x. heE~

lebihkurang cani laa; rasulullah kata, wajah macam kau ini tidak akan masuk ke syurga. . . sebab kt syurga tu semua orang akan berwajah muda kembali, bukan macam wajah orang yg tua2.

hihi [ketawa tup mulut]

ade lagi satu,

suatu hari, Rasulullah duduk makan kurma bersama para sahabat. biji kurma banyak laa depan masing2. seorang sahabat rasulullah saje nak melawak, letak semua biji kurmanya pada rasulullah punye biji2 kurma seraya berkata ; banyak betul rasulullah makan, bertimbun2 biji kurmanya~

rasullullah jawab cool aje,
lebihkurang cani laa ; ni kire xpe lagi, kau tu lagi kuat makan, sampai biji2 kurma pon kau telan sekali [ sambil tunjuk depan si sahabat ni bersih xde biji kurma langsung]

hihi [ketawa tup mulut]

ok
tata~

1 comment:

  1. suka post ni...alhmadulillah dpt kawan2 yg semua baik2 dan sume help each other.. :D

    ReplyDelete