SELAMAT MENYAMBUT HARI KAYA

26 August 2011

eh silap taip... raya.. selamat menyambut hari raya sebenanye~

BUKAN AKU TAKNAK KEMAS RUMAH, BETULKAN SINGKI, BELI PERABOT DAN MELAWAT JIRAN . . . TAPI~

22 August 2011



tengok lah tu~ (-___-")>
tak habeh2 ngan masalah teknikal . . .

KHUTBAH AWAL RAMADHAN (tapi aku sampaikan dah nak kat akhir2 ramadhan...huu)

20 August 2011

Diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dari Salman RA, katanya: “Rasulullah SAW berkhutbah pada hari terakhir dari bulan Syaaban di hadapan kami. Maka baginda bersabda:


“Wahai manusia, sesungguhnya kamu akan dinaungi oleh bulan yang hebat lagi penuh keberkatan iaitu bulan yg di dalamnya ada satu malam yang lebih baik dari seribu bulan. Bulan ini, Allah telah menjadikan puasa di siang harinya suatu kefardhuan dan ibadah sunat di malam harinya suatu tuntutan.


Barangsiapa mendekatkan dirinya kepada Allah dengan suatu amalan sunat di dalamnya, samalah seperti seorang yang menunaikan suatu amal fardhu di bulan yang lain. Dan barangsiapa menunaikan suatu amal fardhu di dalam bulan Ramadhan samalah seperti seorang yang mengerjakan 70 amal fardhu di bulan yang lain.


Ramadhan adalah bulan sabar, sedangkan sabar itu pahalanya adalah syurga. Ramadhan adalah bulan memberikan bantuan dan bulan Allah menambah rezeki para mukmin di dalamnya. Barangsiapa memberi makanan berbuka di dalamnya kepada seseorang yang berpuasa maka ganjarannya adalah pengampunan bagi dosanya, kemerdekaan dirinya dari neraka dan mendapat pahala seperti pahala orang yang mengerjakan puasa itu tanpa sedikitpun dikurangkan pahalanya.


Para sahabat berkata: “Ya Rasulullah SAW, bukan semua kami mampu memberikan makanan berbuka kepada orang yang berpuasa?.” Maka bersabda Rasulullah SAW: “Allah tetap memberikan pahala ini kepada orang yang memberi walau sebiji kurma atau seteguk air atau sehirup susu.


Dialah bulan yg permulaannya rahmat, pertengahannya ampunan dan akhirnya merdeka dari neraka. Barangsiapa meringankan beban dari hamba sahaya (pembantu/pekerja), nescaya Allah mengampuni dosanya dan memerdekakannya dari neraka.


Kerana itu, banyakkan 4 perkara di dalam bulan Ramadhan. Dua daripadanya untuk kamu meraih redha Tuhanmu dan dua perkara lagi adalah keperluan kamu yang mendesak.
Dua perkara yang pertama adalah banyakkan mengakui dengan sesungguhnya bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah (ucapan LailahailLah) dan mohon ampun kepadaNya (ucapan istighfar).
Dua perkara lagi ialah banyakkan (berdoa) memohon syurga dan berlindung dari neraka.


Barangsiapa memberi minum kepada orang yang berpuasa, nescaya Allah memberi minum kepadanya dari air kolam-Ku dengan sekali minum yang dia tidak merasakan haus lagi sesudahnya sehingga ia masuk dalam syurga
.”



Rujuk : Kitab At Targhib Wat Tarhib karangan Imam Hafiz Al-Munziri



__________________________________

artikel ni aku copy daripada Naqib Usrah, untuk kite semua~

ESEI PANJANG DI BULAN RAMADHAN

18 August 2011

PERISTIWA-PERISTIWA BESAR DI BULAN RAMADHAN


Bulan Ramadhan bukan hanya terkenal sebagai pusat latihan ibadah kepada umat Islam, malah ia juga terkenal dengan peristiwa besar dalam sejarah Islam antaranya:

BULAN DITURUNKAN AL KITAB
Beberapa hari yang ditentukan itu ialah bulan Ramadhan. Bulan yang diturunkan di dalamnya (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk untuk manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pemisah antara yang benar dan salah. Para pakar tafsir dan hadis merekodkan, Allah juga menurunkan kitab-kitab dan suhuf iaitu kitab-kitab kecil selain Zabur, Taurat, Injil dan Al Quran kepada para rasul terdahulu pada bulan Ramadhan.

PERISTIWA BADAR
Pada hari Jumaat 2 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah berlakunya perang pertama dalam Islam yang dikenali Perang Badar. Badar adalah nama tempat di sebuah lembah yang terletak di antara Madinah dan Mekah. Tentera Islam mengawal lokasi strategik dengan menguasai sumber air yang terdapat di situ. Perang ini melibatkan tentera Islam seramai 313 anggota berhadapan dengan 1,000 anggota tentera musyrikin Mekah yang lengkap bersenjata. Dalam peperangan ini, tentera Islam memenangi pertempuran dengan 70 tentera musyrikin terbunuh, 70 lagi ditawan manakala bakinya melarikan diri. Peperangan ini adalah suatu yang luar biasa apabila tentera Islam yang kurang jumlah, lemah daripada sudut kelengkapandan berpuasa dalam bulan Ramadhan memenangi pertempuran Perang Badar. Ini membuktikan puasa bukan penyebab umat Islam bersikap lemah dan malas sebaliknya berusaha demi mencapai keredhaan Allah. Orang yang berjuang demi mencapai kerdhaan Allah pasti mencapai kemenangan yang dijanjikan. Allah menegaskan dalam Surah Aali 'Imran ayat 123 hingga 125. Sesungguhnya Allah menolong kamu dalam Perang badar, sedangkan pada masa itu kamu orang yang lemah. Sebab itu bertaqwalah kepada Allah supaya kamu mensyukurinya.

ISLAM MEMBUKA KOTA MEKAH
Peristiwa ini berlaku pada 10 Ramadhan tahun ke-6 Hijrah. Peristiwa kemuncak ini berlaku apabila musyrikin Mekah melanggar perjanjian Hudaibiah yang termeterai dengan orang islam. Antara kandungan perjanjian ini menyebut, setiap suku Arab boleh memilih sama ada menjadi sekutu Muhammad ataupun sekutu Quraisy. Kedua-dua pihak tidak boleh berperang dalam tempoh 10 tahun dan tidak boleh membantu pihak lain berperang. Malangnya, dalam suku-suku Arab yang bersekutu itu, ada golongan yang bertelagah iaitu Bani bakar dan Khuza'ah. bani Bakar bersekutu dengan Quraisy Mekah manakala Khuza'ah memilih bersekutu dengan Nabi Muhammad. Pada satu malam, Bani Bakar dengan pertolongan Quraisy Mekah menyerang perkampungan suku Khuza'ah di lembah Watir. Apabila berita itu sampai ke pengetahuan Nabi Muhammad, beliau mengerahkan ratusan ribu umat Islam marake Mekah tanpa pengetahuan penduduk musyrikin Mekah. Beliau menolak sebarang rundingan dengan pihak Quraisy sehingga kemaraan umat Islam hanya diketahui apapbila hampir memasuki Kota Mekah. Penduduk musyrikin menjadi jumlah yang kecil tanpa sebarang persiapan hanya bersembunyi di bukit, rumah ibadat dan rumah Abu Sufian. Akhirnya umat Islam memasuki kota Mekah tanpa sebarang pertumpahan darah. Peristiwa ini menggambarkan pertolongan Allah kepada hamba-hamba yang ikhlas kepadaNya. Allah menyebut dalam Al Quran Surah Al Fath ayat 1: Sesungguhnya Kami telah memberikan kepadamu kemenangan yang nyata. Sebahagian pakar tafsir Al Quran memberi maksud 'kemenangan' dengan kemenangan bermaksud membuka Mekah.

PERISTIWA PERJALANAN NABI MUHAMMAD S.A.W. KE TABUK

Apabila pengaruh Nabi Muhammad SAW tersebar ke pelosok Semenanjung Tanah Arab, ia memberikan tamparan hebat kepada Rom yang menjadi kuasa besar pada masa itu. Lantas Herkules, Maharaja Rom Timur (Bizantin) memutuskan bagi menyekat pengaruh umat Islam dengan utara Tanah Arab. Apabila berita itu samapai ke pengetahuan Nabi Muhammad SAW, beliau mengarahkan umat Islam berkumpul bagi menghadapi Rom dan mengutip zakat. Pada masa itu tanah Arab dilanda panas dan kesusahan. Iman umat islam ketika itu benar-benar teruji. namun, mereka tetap taat kepada perintah Nabi Muhammad. Beliau sendiri memimpin tentera seramai 30,000 anggota ke utara Madinah. Apabila tentera Islam tiba di Tabuk, tentera Rom tidak berada di situ. Sebaliknya Rom menarik diri apabila mengetahui kemaraan tentera Nabi Muhammad SAW yang ramai. Tentera Islam terus mengasak Rom sehingga termeterai perjanjian antara Islam dan Rom. Sebagai persetujuan, Rom tunduk dan bernaung di bawah pemerintahan Nabi Muhammad SAW dan dikenakan cukai sebanyak 3,000 dinar setiap tahun.

ISLAM SAMPAI KE YAMAN
Yaman terletak di selatan Semenanjung Tanah Arab. Nabi Muhammad mengutuskan Ali bin Abu Talib dengan membawa surat beliau untuk penduduk Yaman khususnya suku Hamdan. Dalam tempoh satu hari, kesemua mereka memeluk agama Islam secara aman. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada bulan Ramadhan tahun ke-10 Hijrah.

KHALID BIN AL WALID MERUNTUHKAN BERHALA AL 'UZZA
Selepas umat Islam membebaskan kota Mekah, Nabi Muhammad SAW menyucikannya dengan memusnahkan 360 patung di sekeliling Kaabah. Lima hari sebelum berakhirnya Ramadhan tahun ke-9 hijrah, beliau menghantar Khalid al Walid bagi memusnahkan patung al 'Uzza di Nakhla. Menurut kepercayaan Arab jahiliyyah, al 'Uzza adalah patung dewi terbesar di situ. Ia sering disebut oleh masyarakat Arab apabila melafazkan sumpah. Khalid al Walid melaksanakan tugas itu dengan bergerak menuju ke Nakhla lalu menghancurkan patung al 'Uzza. Selepas itu, penyembahan patung pun berakhir.

PENYERAHAN BANDAR TAIF
Bandar Taif pernah mencatatkan sejarah apabila penduduknya menghalau Nabi Muhammad SAW semasa berdakwah di sana. Selepas beliau dan umat Islam berjaya membebaskan Mekah, golongan Bani Thaqif berkeras tidak mahu tunduk kepada Nabi Muhammad SAW. Nabi Muhammad SAW dan tentera Islam mara ke Taif lalu mengepungnya dalam tempoh yang lama. Akhirnya rombongan mereka datang ke Mekah pada bulan Ramadhan tahun ke-9 Hijrah dengan menyerahkan bandar Taif sebagai tanda menyerah kalah. Patung al Laata yang dipuja sebelum ini dimusnahkan.

PEMBUKAAN ANDALUS (SEPANYOL)
Andalus adalah nama Arab yang diberikan kepada wilayah-wilayah bahagian Semenanjung Iberia yang diperintah oleh orang Islam selama beberapa waktu bermula tahun 711 hingga 1492 Masihi. Pada 28 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, panglima Islam bernama Tariq bin Ziyad dihantar pemerintahan Bani Umaiyah bagi menawan Andalus. Tariq memimpin armada Islam menyeberangi laut yang memisahkan Afrika dan Eropah. Selepas pasukan tentera Islam mendarat, Tariq membakar kapal-kapal tentera Islam supaya mereka tidak berfikir untuk berundur. Akhirnya Andalus ditawan dan menyelamatkan rakyatnya yang dizalimi. Islam bertapak di Andalus selama lapan abad dan meninggalkan kesan tamadun yang tinggi nilainya kepada dunia barat.

PEPERANGAN ZALLAQAH, PORTUGAL
Peristiwa ini berlaku selepas subuh hari Jumaat, bulan Ramadhan tahun 459 Hijrah. Ketika itu, berlaku kebangkitan Dinasti Murabit di Afrika Utara. Gabenor Cordova, al Muktamin meminta bantuan Sultan Dinasti Murabit, Yusuf bin Tasyifin bagi memerangi al Fonso VI. Tentera Kristian yang diketuai oleh al Fonso VI yang berjumlah 80,000 tentera berjaya dikalahkan. Dalam masa yang singkat Sultan Yusuf berjaya menguasai seluruh Sepanyol dan menyelamatkan umat Islam. Selepas itu, Sepanyol Dinasti Murabit berdiri sejak 1090 hingga 1147 Masihi.

TENTERA ISLAM MENGALAHKAN TENTERA MONGOL
Pada tahun 126 hingga 1405 masihi, kaum Mongol melebarkan penaklukannya hampir kesemua benua Asia. Menurut rekod, empayar penaklukan mereka meliputi seluas 33 juta kilometer persegi. Jeneral tentera Mongol dikenali sebagai Genghis Khan. Dalam misi penaklukan itu, mereka membunuh melebihi sejuta rakyat negara yang ditakluki. Penaklukan mereka menjangkau hingga ke Moscow dan Kiev. Pada tahun 1258, tentera pimpinan Jeneral Hulagu Khan merempuh kota Baghdad zang menjadi kemegahan Dinasti Abbasiah. Dalam serangan itu, ramai umat Islam terbunuh dan banyak buku karangan sarjana Islam dibuang ke dalam Sunagi Furat dan Dajlah sehingga airnya menjadi hitam kerana dakwat. Pada 15 Ramadhan 658 Hijrah bersamaan 1260 Masihi, angkatan tentera Islam bangkit membuat serangan balas. Tentera Islam dan para ulama pimpinan Sultan Qutuz dari Dinasti Mamluk, Mesir mara ke Palestin selepas Mongol menguasainya. Kedua-dua pihak bertemu di 'Ain Jalut. Dalam pertempuran itu, tentera ISlam meraih kemenangan dan berjaya menawan Kitbuqa Noyen, seorang Leftenan Kristian yang memberi nasihat kepada Hulagu Khan bagi menyerang Baghdad. Kitbuqa akhirnya dihukum bunuh. Kemenangan itu adalah suatu yang luar biasa apabila Mongol yang terkenal dengan keganasan akhirnya kalah kepada tentera Islam.

PEPERANGAN YAKHLIZ
Pada 15 Ramadhan 1294 Hijrah, bala tentera Islam Dinasti Uthmaniah yang dipimpin oleh Ahmad Mukhtar Basya dengan jumlah 34,000 anggota mengalahkan tentera Rusiayang berjumlah 740,000. Seramai 10,000 tentera Rusia terbunuh dalam pertempuran itu. Ia menjadi kebanggaan umat Islam mempertahankan agama yang diancam oleh kerajaan Tzar di Rusia.

TERTAWANNYA GARIS BAR LEV, ISRAEL
Dalam sejarah moden, berlaku Perang Yom Kippur yang melibatkan tentera Islam pakatan Mesir dan Syria dengan tentera Yahudi Israel pada 10 Ramadhan 1390 Hijrah bersamaan 6 Oktober hingga 22 atau 24 Oktober 1973 Masihi. Perang Yom Kippur, juga dikenali sebagai Peperangan Arab-Israel 1973, Perang Oktober, dan Perang Ramadhan. Ia adalah sebahagian daripada konflik Arab-Israel sejak dari tahun 1948. Pada bulan Jun 1967, berlaku Perang Enam Hari antara Israel dengan Mesir, Syria dan Jordan. Dalam pertempuran itu , Israel berjaya menduduki Bukit Golan, Syria di utara serta Semenanjung SInai, Mesir di selatan sehingga ke Terusan Suez. Selepas itu, Israel membina barisan pertahanan di SInai dan Bukit Golan. Pada tahun 1971, Israel memperuntukkan 500 juta dolar Amerika bagi membina kubu dan kerja tanah raksasa yang dinamai Garis Bar Lev sempena nama Jeneral Israel, Haim Ber Lev. Israel bermegah denga kubu Bar Lev yang didakwa 'tidak dapat ditawan' kerana mempunyai kekebalan dan teknologi peralatan yang canggih. Namun, tentera Islam berjaya menawan kubu itu sekaligus mengalahkan Israel. Antara peristiwa menarik dalam peperangan ini adalah peranan seorang sarjana Islam merangkap sebagai Imam Masjid Bandar Suez al Marhum, Syeikh Hafiz Salamahyang mengambilalih pimpinan operasi peperangan. Beliau menggantikan jawatan ini apabila gabenor daerah bersedia menyerah kalah. Akhirnya para mujahidin gabungan tentera Mesir, Syria dan penduduk bandar Suez berjaya megasak tentera Israel yang terpaksa berundur sehingga terpaksa menyerahkan Semenanjung Sinai dan Bukit Golan.


_________________________________

Naqib usrah aku yang bagi ni.. semoga kita semua beroleh manfaat dari bahan bacaan ni.. insyaAllah. aminn.

Tenkiu Abang Muhammad Mubasyir Mohamed Hatta. <--hah! kenal x?

SALAM ORANG JAUH

14 August 2011



USAHA DAN TAWAKAL

10 August 2011

lepas solat istikharah bace doa nih.

* bole klik gambar untuk tengok besar2 punye~

DIET SEIMBANG SEORANG AKU~

selamat berpuasa semua



ehem2~

dulu mase kecik2,
xreti langsung nak makan selaen dari masa2 afdal makan;

pagi pukul sepuluh mase rehat...g kat kantin sekola rendah yang harga makanan pon alahai comel2 je...*xmacam harga sekarang*,
tengahari lepas abes sekolah pagi *ye, aku juge ade sekolah petang, sekolah agama*,
malam *sambil2 layan Buletin Utama*

tu pon kena pakse (-__-")>
mama, nenek, sume kena kaw tim ngan aku. "xnak sayo la" <--demand cani baru nak makan~


dulu mase kecik2,
bangun pagi, mandi laju sebab air-bapak-ahh-sejukkkk-gile-oi! >.<
pastu siap2 hemsem2 ngan baju sekola ngan kaler nila yang sedang elok, rambut dah letak gel segenggam siap belah tepi dah, bedak2 skett bagi wangi...

duk kat meja makan,
minum air kopi satu cawan comel... 10 minit pon xabes2. selagi xkena blah dari meja makan, selagi tu xabes.
makan? aAaa ngap... aaa ngap... fullstop! dah dah, cukup dah dua tiga suap nasi goreng itu, sebelum dan selepas minum... memang segitu jek aku makan. makan sarapan macam makan ubat (pengambilan pada kadar minimum)

"pagi baru2 bangun tido nih, kite xbape selera la nekk~~" ayat familiar yang selalu menerjah gegendang telinga nenek gua.


itu zaman sekola rendah dulu, kecikkk sangat2 lagi..
zaman sekola menegah macam dah lebih berdikari lahh kononnye~ duk sekola asrama penuh kannnn~

pfft~ xjalan jugak! sarapan pagi ntah kemane tetibe je dah kelamkabut lari2 g perhimpunan lepas dengar loceng~.mase tu pon rasenye, pada aku la, sarapan pukul 7 pagi tu optional. boleh jadi ia hanya acara dwi-bulanan. mase pagi2 camtu yang lebih penting ialah cadar dan selimut mesti tegang, baju hemsem, kasut hitam berkilat.. yeahh! sarapan bole tolak ke pukul 10 nanti~

pap! taw2 je dah 5taun kat sekola menengah. . .
(-___-")>

Sekarang,
dah jadi hape pon aku xtawu lah; nak kate matang pon bukan, nak ngaku budak2, dah bejanggut2 dah~ tapi gua dapat peratikan satu benda . . .

gua makan xkire mase dah~

asal ade makanan je gua tibai bedal melantak mentekadaghah hempuk kucing jamah. Interval time untuk gua lapar semula plak ialah tiga - empat jam~ *tapi korang jangan risau sebab ini masih boleh dibawak bincang: satu dua jam pon gua dah bole lapa semula sebenanye, so pelawa jelah gua jamah pape ^^* Ohh~

Kalo mase kecik2 dulu manje lebihh, bangun tido konon2 laa xde selera, tekak lom bersedia, esofagus lom ready nak lakukan proses peristalsis, dan hape segala alasan lagi lahh~

SEKARANG TIDAK LAGI!
\[*0*]/

Buktinye, gua bangun pukul 4pagi kat umah, gua paling bersemangat nak kejut nenek untuk siapkan makanan sahur! esofagus gua dah xbole tahan nafsu dia, lom campur ngan nafsu makan gua lagi~

dan dalam 30 minit camtu, gua berjaya consume dalam tiga - empat pinggan nasik gak la~
hahah ko la gemokk! >.< mane ade aku gemokkk, wekk!!

laen laa kalo rutin makan aku ialah sejurus sebelom tido... baru laa senang gemok~
emm rutin aku tetiap malam sebelum tido ape ea? mengabehhkan makanan yang dibeli kat bazar . . . err... xdepapelahokebai~


________________________________

"miauu~"

MAK BOREK ANAK RINTIK~

07 August 2011

"incik boley tolong sama saya ka, saya mau pigi itu Sri Gading, ana saya sakeyt.. bla bla bla tolong bagi sikitt duit bla bla bla.. 4 ringgit... tambang bas bla bla et cetera~"

aa penah kena cani tak time2 ko tengah nak kua keta ?.. atau tengah jalan2 kat area stesen bas ?

oke berbalik kepada situasi di atas,
aku dan mama aku sama2 mendengar dengan cool penjelasan orang itu.

mama aku g capai purse, kua kan duit,
"nah"


seketika kemudian mak aku cakap kat aku,
"bagi je.. sedekah. dia tipu ke ape ke tu dia punye hal"

_________________________________

OWW MENN!! sangat sama macam yang aku pikirkan selama niiiii...
macam yang aku pernah cakap niii <-- boleh klik~

cool betul mak aku..
same macam aku~ hahaha [^.^]v