bahan bacaan ringan untuk orang ringan dan orang berat...xkesah~

09 September 2009

assalamualaikum~

wahh...tadi baru aje volunteer baca quran kt depan owang ramai utk Majlis Khatam Quran Peringkat Batch architeX [3rd year archi KAED] . . .

perasaan : berdebar2 masa baca Quran depan orang ramai mungkin sebab jarang bercakap masa speakers corner kat sekolah dulu- dulu... tapi aku kelas BI SET 1 taw!! muahahaha~

[kat sekolah sains aku, tetiapkali subjek BI, kami akan bergerak ke SET masing2....paling pandai 1,dan laen2 hingga SET5.. alaa, dak laen tu power jugak tapi saje nak pilih teacher yg lemah lembut xbanyak bagi homework buleh cakap melayu dlm kelas BI, so dowang jawab test masa awal2 tahun ala kadar je.aku nak set2, so aku dah bajet2 jawapan xsemua betul...tp still tmasuk set1...haihh~]

ok..bukan nak cerita tentang ini ye~

lepas baca surah pendek, satu je pulak tu tapi nak gak ada perasaan gelabah tak tentu pasal, kami ada sesi dengar tazkirah dari seorang sahabat.

aku macam biase, banyak maenn~
so, apa je aku sempat dengar dan belajar??

errrr...emmm...aAaaa . . .


orang baek2 nih biasanye de tak akan beria2 ajarkan kita/ rakan2 sekeliling tentang perkara2 baek yg asas yg perlu dilakukan setiap hari...tapi mereka sebenarnye menjadi role model untuk kita. maknanye, kita sendiri yg kene perhatikan mereka dan contohi mereka. sebagai contoh, mereka xkan beria2 bagitau kite 'masuk tandas kaki kiri', 'nak makan baca doa', 'nampak pompuan sexy tundukkan pandangan' [owhh~]...
tapi mereka aplikasikan ini dalam hidup seharian mereka...so rajin2 laa belajar cara hidup dari orang baek2 ini..

lagi satu, orang baek2 ni Allah bagi dowang kemudahan, kesenangan, 'hadiah'... dan kite orang2 yg disekelilingni kalau ada dekat2 dengan de pon buleh dapat berkat kebaikan orang tu.. aku tau mungkin ada yang susah nak percaya tapi aku memang lalui benda best bile lepak ngan sowang kawan aku yg baek ni. ini berkenaan kejadian baru2 ni laa...kawan laen pon alim jugak taw, jangan kecik ati lak.

aku memang buleh katekan tetiap hari buke pose free... makanan de boleh dikategorikan sebagai 'kuantiti'.. sebab makanan de banyak..lauk biase2 je+nasi putih.

pastu satu hari, kawan alim ni volunteer nak teman aku..yeayy~
tetiba makanan hari tu laa yg paling sedap-seyes-aku- tak-tipu-kowang-memang-sedap. kategori 'kualiti' [xbanyak tapi sedap xhengatt]. pastu ade lagi hari de xfollow, so 'kuantiti' . . . then, de ade! 'kualiti' !! ahh aku rase kowang paham maksud aku nih..

mamat alim = makanan sedap

oitt! aku bukan nak suh kowang buat kepercayaan cani.. kang buleh terpesong plak akidah tu~
ape yg aku nak sampaikan ialah, kalau jadi owang baek2 ni.. macam semua benda pon dipermudahkan... kau mesti pernah rasa kan? kau buat benda baek, tiba2 aje terus waktu tu jugak Allah bagi balasan. waktu2 macam tu laa yg buat aku hepi, tuhan kita tu sebenanye sentiasa ada dekat aje taw.. kite je yg nak mintak tolong ke tak..

ok, aku yg x alim ni nak g 'ngendeng' kat kawan2 aku la ni..tata~

1 comment:

  1. hurmmmm...nak ngendeng kat saper yer..? (pikir2) (-__-)?

    ReplyDelete