SIKAP SUKA BERTANYA yang tidak patut diamalkan

01 April 2009

assalamualaikum...

dah lame aku ingin membangkitkan hal ini namun mase tidak mengizinkan dan aku juga kekurangan bahan rujukan..baeklah,

seorang rakan aku bercerita kepada aku tentang sikap yang tidak bagus di amalkan... iaitu suka bertanya. relaks...aku bukan maksudkan sikap suke bertanya di dalam kelas apabila cikgu suruh bertanya...ini kes jika telah diberi penjelasan, engkau masih lagi bertanya dan inginkan sesuatu yang lebih lanjut.. sehingga sesuatu perkara itu menjadi sangat spesifik, sangat rumit. tidak begitu jelas?? xpe, aku beri situasi . . .

_________________________
cikgu suruh buat karangan tentang diri sendiri..panjang tidak lebih dari 2helai.ceritalah tentang diri anda.hantar minggu depan. ini arahannya

jason : cikgu nak cerita yang macamane ye?? dramatikkah?? kekeluargaankah??imaginasikah??

jason : cikgu, minggu depan tuh sebenarnya hari isnin ke hari selase ketika waktu kelas??

jason : cikgu, kalau saye nak tulis gune pen kaler hijau buleh??atau cume pen biru??atau cume pen merah??

jason : cikgu, mesti gune kertas putih yang line biru ke??kalau kertas biru line putih??

jason : cikgu,

_________________________

maaf, aku tidak suke soalan begini, aku tidak suke soalan Jason...ini menimbulkan limitasi dalam karangan aku. setiap kali soalan Jason itu dijawab sudah tentu requirement akan bertambah, atau spesifikasi tentang kerja rumah itu bertambah...bertambah rumit. pada aku, biarkan saje arahan yang atas itu dan kau buatlah sesuka hati engkau...tidak perlu kau tanyakan bermacam2 persoalan sehingga menjadikan sesuatu kerja yang mudah itu leceh..

aku bukan cakap ini suka2...

ini ada dalam AL QURAN surah AL BAQARAH

Surah Al-Baqarah [sapi/lembu betina] adalah surah kedua dalam Al Quran. terdiri dari 286 ayat, 6221 perkataan, dan 25500 huruf. kategori surah Madaniyah. Surah terpanjang dalam Al Quran, dinamakan al Baqarah atau Sapi Betina kerana di dalam surah ini terdapat kisah penyembelihan sapi betina yang diperintahkan Allah kepada Bani Israel [ayat 67-74].

menurut ceritanya, arahan Allah ialah sila sembelih sapi. ini mudah bukan? kaum ini ingin tahu lebih lanjut pula, jantan ke betina?? lepastu tanya lagi, kaler ape? lepastu tanye lagi, nak yang umo camne,baye ape??

akhirnye dah jadi leceh sebab kene cari sapi betina kaler keemasan...

___________________________________
ini aku ambil dari penjelasan orang laen...

"Ketika kaum tersebut diperintah menyembelih sapi, maka masih menanyakan, sapi jenis apa, jantan atau betina. Setelah dijawab, masih bertanya lagi, tentang warna sapi yang harus dibembelih itu apa. Setelah itu diberi jawabnya, masih bertanya lagi, tentang umurnya. Kisah itu menggambarkan betapa makhluk ini / manusia sangat menyusahkan. Jika mereka tidak diberi mengeluh dan protes, sedang jika diberi nikmat tidak juga bersyukur."

2 comments:

  1. btol2...tp kalu confius kne tanye jgk..kalu btol2 confius..kang silap2 dpt markah rendah.hahaha

    ReplyDelete
  2. ok...klu kau konfius xpe...tapi klu Jason yg kompius..aku saket ati k

    ReplyDelete