'BILIK ITU'

24 May 2011

"tadi gua tido kena hempap la beb..." member gua membuka bicara dengan muka baru bangun tidurnya.

"jom, cek jap" gua jawab ringkas..

gua dan member gi tido kat 'bilik itu'.
memang gua mengantuk pon time tu, so sesuai sangat la baru letak kepala jap dah nak melayang dah dibuai lena.

tiba2 gua terasa satu badan xleh gerak... ahh sudah.. betul la member gua cakap. gua sedar memang gua xdapat gerakkan satu badan, xde la macam kena hempap, sebab xde pon rasa force cm kena hempap, cuma xbole gerak je, jadi cam lumpuh.. telinga jadi bingit ngan bunyi yang gua taw gua sorang je dengar.. member gua dah selesa dah tido dalam toto dia..

sebenarnye bende ni takde la asing sangat pada gua.. banyak kali gak dah gua alami benda ni.. kat umah kat kampung sane la.. memula kena fokus, pastu baca ayat kursi dalam hati.. pastu oke la.

oke dah bole gerak badan dah..

sambung tidur lah~ lalalaAaa

________________________________________

1st time gua kena benda ni mase kat kampung, mase sekolah menengah kot.. gua sekolah asrama, balik sebulan sekali. bile balik, baring kat katil xterusik sebulan tetiba gua jadi lumpuh satu badan.. selama ni dengar citer je, bile kena tu rasa cuak gak.. gua laju2 baca ayat kursi dalam hati.. pastu oke..

gua tau memang kekadang tu sebab makhluk halus mengganggu, tapi . . .

disebabkan gua ni asal sekolah sains, aa ye, tu yang gua duk asrama sebulan sekali baru balik umah tu..

gua cuba la mengkaji benda2 yg macam paranormal ni dari sudut sains.

berdasarkan research gua, penjelasan sains terhadap perilaku 'dihempap' ni ialah 'sleep paralysis'.

sleep paralysis ni sebenarnye ialah lumpuh sementara yang boleh berlaku time2 nak tido (hypnagogic paralysis) atau baru2 bangun dari tido (hypnopompic paralysis).

senang cakap cani la; bile nak tidur, otak akan menghantar signal untuk stopkan fungsi2 tubuh, mase ni yang tak berenti ialah fungsi2 luarkawal je (cth macam bernafas dan fungsi jantung..xpayah nak suruh2 pon dia berdegup gak kan~). bile kite sedar dari tidur, automatik otak akan berfully function, means kite jadi sedar terhadap keadaan persekitaran.. tapi kalo otak xhantar signal untuk on kan semula fungsi tubuh, kita macam lumpuh la.. otak xdapat btau tangan untuk bergerak misalnye..

aAaa... merepek sangat ke? aa bace nih la (-___-)>
>klik sini pon ade penjelasan gak<

ha kalo lu klik situ taw la kan ape bende2 yang boleh menyebabkan 'sleep paralysis' nih...bace la sendiri kat link tu ha~

________________________________________

so relaks2 k, jangan taksub sangat ngan benda2 ghaib tp jangan sampai xpercaya plak.. haa selamat beramal~

dah, gua nak tidur kat 'bilik itu' skang... gudbai!

No comments:

Post a Comment