TARBIYYAH MEMBAWA KECEMERLANGAN !

17 December 2010



!$%@^#$dx^ (bukan carutan)



haritu kat rumah kampung.
sedara datang kampung lepak2 umah nenek gua.
sepupu gua, gadis awal remaja, sedang sibuk mentelaah matapelajaran matematik untuk SPMnya.

gua?
gua xamek pot sangat subjek yang gune otak kiri otak logik nih. gua tanya2 pasal subjek seni beliau ape tajuk2nya. *subjek yang mana soalannya dah kua dulu sebelum examnye bermula...hoho*

ikan dalam ekorium . . .
pemaen bola bla bla. . .
alat mekap kat atas meja bla bla bla . . .

gua cepat2 nak ambik bahagian. gua cari buku lama nak guna untuk sketch2 bagi idea pada si gadis.


"wow.. soalan susah2 pon dapat jawab nih"
si gadis menarek perhatian aku ketika beliau belek2 isi buku matematik tambahan gua, buku kotak2 kecik2 yang dah berzaman tu.





gua rilek. gua letak elok2 buku tu depan gua, supaya mak gadis tadi pon dapat join tengok sama. satu persatu muka surat buku tu memang penuh ngan hasil kerja gua berkenaan subjek addmath..

gua tarbiyyah sket berkenaan subjek add math,

"xsuke xbermakna tak boleh buat.. study tetap study dik, kalau ada peluang belajar, kite belajar je xkesah la susah ke, xminat ke.. pung pang pung pang "

sambil tangan gua belek satu persatu helaian buku, gua dapat perhatikan memang penuh ngan tanda 'right' je kat setiap jalan kerja gua. gua cool x riak xmembangga diri. sesi tarbiyyah terus berlangsung.

gua agak yakin ngan diri gua masa tu. kalau sebelum ni selalu gua tekankan pasal bosannya gua ngan subjek add math, dan betapa susahnya gua nak score, sekarang ni sume tu nampak macam xrelevan. banyak betul soalan gua jawab dalam buku math kotak2 kecik tu, dan semuanya betul2 belaka. memang sah lah selama ni gua merendah diri, kata hati makcik dan anak gadisnya serentak.

sesi tarbiyyah gua tamatkan dengan
"belajar rajen2, kalau xminat pon kena lawan.. mase belajar memang camtu"
acehwahh~

sadaqallahul azim,

dari mata si gadis, gua perhatikan timbul semacam semangat berkobar. si gadis kembali bersemangat mengadap Buku Latihan Matematik Skor SPM.



gua tutup elok2 'Buku Matematik Tambahan - Pembetulan' gua.

6 comments:

  1. wah ko mmg ebat oh.. kalau aku tau seblum paper add math spm dlu aku blaja ngan ko dulu..

    ReplyDelete
  2. *hebat ape kalo belambak pembetulan kne buat~* (-__-")>

    ReplyDelete
  3. mumtaz jiddan! taktik hebat ni.. ingat tarbiyyah dah ________ ke~

    ReplyDelete
  4. hati : tu bukan gambar tulisan aku lahh~ tu gugel je.. (wekk tulisan aku cantek oke~ hahahh~)

    siti aisyah : sila isi tempat kosong~ hahah

    ReplyDelete
  5. hahahahaha...bukan mmg huduh ke???jahatnya aku...maaf ye..kidding..

    ReplyDelete