someone came to me and said "kenapa mesti nak tunggu aku?"

27 February 2010

tibe2 rasa terpanggil untuk menulis tentang . . . mmm, sifat manusia. pada aku, bukan semua orang dilahirkan untuk menjadi leader. ada yang selesa menjadi follower. aku follower. jadi aku ingin back up follower kali ini.

leader ialah orang yang mampu membimbing dan membawa banyak perubahan dan benda2 baru. kalau kau buat sesuatu yg baru, xsemestinya kau leader, kau leader jika kau buat benda baru dan kau tunjukkan pada orang ramai. mau tak mau akan ada orang yang mula mencontohi kau. ini belum masuk bab baik atau buruk sesuatu perkara tu, ini hanya menyentuh bab kebolehan dalaman individu untuk menarek perhatian orang untuk mengikut jejaknya. ok, dalam usaha seorang leader untuk membawa individu laen mengikut jejak langkahnya, macam aku cakap tadi, leader ada kelebihan yg kadang2 de sendiri tidak sedar, kelebihan menunjukkan sesuatu yg baru itu. itu baru jadi leader.

as for followers, they're the side kick, they're the helper for the leader in achieving the main objective, such as conquering the world or saving Gotham City. in the real world, i found that people follow not because of it is the right thing to do, but rather following those who can make them looks better + they think the same. dah kalau kau follow orang yg kau tak suka, dalam hati kau pon pasti ada terdetik rasa gusar dan ragu, kan?? haa~

kepada leader, jangan lah kerek sangat dan anggap diri kau segalanya pulak. x x, aku xmaksudkan kau, jangan mudah perasan. dalam diam2 kau sebenarnya memerlukan sidekick kau tu. so hargailah follower yg ada di sekeliling kau sebab pada aku mereka2 inilah yg kalau kau mintak tolong, with no hesitation, dowang tolong ko.. sesuai dengan sifat follower, mereka gemar membuat sesuatu bersama leader atau sekurang2nya, dalam pengetahuan dan pengawasan leader. ini membawa kepada sikap menarik diri jika leader menarik diri. ahaa.. dah makin jelas tentang hal yg macam ni?? macam mula2 leader cakap 'jom makan', ramai gile yg angkat tangan nak ikut.. [dalam situasi ni kau patut sedar kebolehan mengajak orang bukan ada pada semua orang.. orang macam aku ni xmampu pon nak kumpulkan orang..so bersyukurlah kau ada kelebihan itu] berbalik pada situasi tadi, leader cakap 'aku xjadi g makan'. kau rasa apa rasa hati follower? ok kepada leader yg baca post ini, tolong berfikir secara rasional dari pandangan mata seorang follower.. follower itu follow kau sebab kau centre of attention yg mereka mahukan. kalau xde kau dah hambar dah keadaan, dah bosan dah. dah xde rasa connection dengan follower yang laen.. sebab connection nye itu through leader.

natijahnya, kita tidak boleh salahkan sesiapa. bukan salah leader kalau mereka tidak faham perasaan seorang follower. bukan salah follower kalau mereka bersifat kurang keyakinan diri dan tiada sifat seperti seorang leader. benda ini perlu dipupuk. sedikit sebanyak, apa yang aku mampu katakan ialah, kita beri peluang untuk follower tonjolkan atau belajar menjadi leader, dengan bantuan leader itu sendiri. perkara paling penting sekali ialah sifat yakin diri.

ok habess bab bosan. petikan umum macam ni perlu aku selitkan kadang2. sebab label kat bawah ni selalunye cuma 'bercerita tentang masa kini, dulu2 dan masa depan', sekali sekala aku perlu update under label 'corak pemikiran kanak2..'

-tamat-
_______________________________


"V [bukan nama sebenar], kau xdatang ke tadi??" sayup2 je suara member aku kedengaran, macam maen bisik2 dalam kelambu.

aku diam.
aku tau aku tido xhengat dunia pagi tadi, dan xjoin femili dey... aku hantar anak bini je wakil, sudahlah~

"patutla xbising sangat batch kite tadi . . ." member mengakhiri perbualan satu halanya denganku.

adehh! ini serius buat aku terasa. aku rasa macam aku lari dari tanggungjawab aku selaku watak riuh rendah dalam batch. aAaaa...

maafkan aku rakan2
aku akan cuba sedaya upaya lepas ni

susah jadi leader nih, kalao xdatang satu batch terasa. hahaha *wink2*

No comments:

Post a Comment