ade ke yang nak bace artikel tazkirah dikarang pagi2 bute oleh budak yg diragui ke'islamic'annye?? haihh

27 August 2009

hmm... aku selalu terfikir kan perkara ini semenjak dua menjak ni tapi aku macam tak tahu sangat macam mane nak mulakan...macam mana nak beritahu ye... xpe, mungkin macam kelam kabut sikit perbincangan kali ini tapi aku rasa kau mungkin akan dapat tangkap jugak ape yang aku cube nak sampaikan. *tetiba aku terperasan yang aku dah semakin laju menaip dan dah buleh menaip tanpa pandang keyboard kekadang~ wahahaahah* baek..teruskan~

boleh ke kau cakap "saye xpaham dengan sikap sesetengah orang yg xnak memperbanyak kan ibadah mereka ketika mereka ada di dunia..."
ini dalam konteks menyampaikan dakwah laa... bagi aku, kalau kau masih ada pertanyaan macam ini ketika kau menyampaikan dakwah, kau perlu banyak mengkaji diri sendiri juga. kenapa aku macam bersikap sekular nih?? ok, ok kau dah nak pandang serong aku dan kata aku x islamic..

macam ni, bagi aku manusia ada pelbagai ragam dan bukan semua sama macam kau atau pemikiran si pendakwah di atas. bukan semua terdedah dengan budaya islamic. ini satu hal. dan kenapa kau tak boleh tanye soalan macam di atas?? sebab kalau kau tanya macam tu maknanye kau cuma mempunyai pemikiran kolot kau aje, kau tidak cuba berada dalam situasi mereka. kau tidak rasa macam mana mereka rasa.

"penting ke aku tau apa yang mereka rasa kalau benda tu tak betul??"


mungkin ini yang ramai orang jawab...
penting ke kite berfikir macam orang yang suke buka aurat?? penting ke kite mempunyai pemikiran macam orang yang suka solat lambat2? penting ke kite mempunyai ideologi macam orang yang malas solat tarawikh??

aku jawab "penting". penting sangat untuk kita tahu apa yang mereka fikirkan... jangan syok sendiri dan condemn orang laen dan anggap diri kite bagus sangat bile ibadah kite lebih berdasarkanb apa yang kite nampak dari perlakuan kite setiap hari [perlakuan ibadah]. err...paham x?? ayat macam belit2 sangat ke??

maksud aku, kalau kita lihat diri kita baca quran..dan lihat orang xbaca, jangan ada sikit pon rasa macam bajet bagus sebab kita tak tau pon kite nih dapat pahala ke tak atas perlakuan ibadah kite tuh. dan yang lebih penting kite xtau pon kalau2 orang yg kelihatan bajet xbagus tu ntah2 lagi hebat dari kite tp de lakukan ibadah sembunyi2. [Islam memang suh kite lakukan ibadah senyap2 utk Allah, bukan utk menunjuk depan member...]

ok..rasanye aku nak bercerita tentang kepentingan mempunyai pemikiran macam orang yang malas beribadah...

supaya kau tahu apa sebenarnya masalah mereka..kenapa mereka ada ideologi macam tu dan last sekali kau akan tahu cara mengatasinya.

contoh paling mudah, bukan semua orang tergerak untuk baca Quran di bulan Ramadhan walau betapa banyak poster atau ajakan atau ape2 medium laen yang cakap 'baca quran bagus'.

kan??kan??

kenapa :
xde booster untuk mereka tetiba stop ngadap intenet pastu tetiba bukak Quran yang xde depan mata pastu tetiba baca pon xlancar xde sape nak ajar bile dah stuck~

langkah mengatasi?? :
tetiba ada abang yg bagus dalam pembacaan AlQuran ajak rakan2 duduk dalam bulatan kat tengah studio, buat sesi baca quran sowang 1mukesurat 2 3 kali sehari ketika semua masih ada wudhu' lepas solat dan ada sesi pembelajaran tajwid sket kat akhir2, semua ini dilakukan dengan cara dan riak wajah yang sangat berhemah, penuh lemah lembut dan sopan santun dan sangat mengalakkan agar takde rasa malu, segan atau bosan dalam diri rakan2.

dapat bayangkan situasi di atas?? *ini kisah benar taw

maksudnye,
jika mereka ngadap intenet xhengat waktu > abg tersebut tetiba cakap atau bagi multi recipient kt LAN "jom bace Quran kt tgh studio"

ada individu xde Quran > abg tu provide dan kongsi2 Quran, membawa kepada duduk rapat2 sesama rakan...macam para sahabat duduk rapat2 mase nak dengar Rasulullah bercerita kat bawah pokok rendang pastu bile daun jatuh xsampai tanah pon sebab jatuh atas riba je sebab rapat sangat duduk. tau kan??

baca sekat2 xlancar > abg tu dan rakan2 laen sume sama2 tolong beritahu kalau ada salah silap dan sedikit sebanyak belajar benda baru yang selama ni terlepas pandang atau ungkin dah belajar tapi dah lupa sebab lama sangat dah xjenguk mukjizat Rasul kite yang terakhir tu.

di sini apa yang aku nak bgitau ialah kite kena tahu apa yang individu tu fikir, rasa, faham...dan kemudian kite keluar dengan penyelesaian yang paling bijak. yelah, cuba fikir ini, kau sampaikan dakwah nak ajak orang baca Quran tapi kau ajak mereka pergi ke masjid.[jauh] kau pon xde untuk dengar mereka baca[kau baca sowang2, laju, sebab kau pro dan xtunggu member pon]. ini macam ajak2 ayam..aku tak kata sesiapa, ini cume contoh aje..seyes. aku perlu bagi contoh supaya semua paham, kalau nak dapatkan impak dari satu2 individu atau komuniti pertama sekali perlu berfikir macam mereka... baru kau tahu ape yang mereka perlukan..booster yang macam mana.

apesal aku bercakap serius tentang hal ni?? aku marah seseorang ke??

xlah..
kalau nak puji seseorang tu adelah.. bagus pendekatan de dalam berdakwah ni...seyes~

apesal aku bercakap serius tentang hal ni??

aku cume nak beritahu kenapa aku bergaul dengan macam2 jenis orang yg kau mungkin pandang serong dan xteringin pon nak kawan dengan orang tu sebab penampilan atau sifat de. kalau kau macam tu macamane nak sebarkan dakwah?? kau cume bergaul dan berdakwah dengan orang yang dah memang baek aje di sisi kau... kan??kan??

aku mungkin cume watak kecil dalam penyebaran dakwah [aku terpanggil untuk berdakwah pon sebab aku lepak2 kat 'usrah santai boleh baring2 dan kacau2 member serta melawak' anjuran Ajil].
aku mungkin xubah pemikiran sesiapa langsung tapi aku sentiasa observe orang di sekitar aku yg mmg berbagai ragam dan ade macam2 sifat, sikap, ideologi, pemikiran, cara mereka lakukan sesuatu, et cetera~ bagi aku, aku perlu dekatkan diri dengan macam2 jenis orang supaya aku lagi paham mereka2 ni. kau pandanglah serong pada aku sebab aku berkawan dengan orang yang kau xmau kawan...aku xkesah. aku tau apa aku buat dan kau pon patut tahu apa peranan kau sebagai khalifah kat bumi, menyampaikan dan saling mengingatkan~

sekian dahulu...kalau aku salah buleh tunjukkan aku jalan lurus, aku pon tengah mencari2 nih~ assalamualaikum + senyum

No comments:

Post a Comment