monolog dua minggu dalam satu malam~tersimpan tersemat erat di benakku

05 May 2009

assalamualaikum w.b.t.

setelah lama tidak membuat sebarang penulisan, akhirnya malam ini jari jemariku dipertemukan semula dengan papan kekunci Logitech milikku ini. dua minggu aku tinggalkan komputerku di kawasan urban dan aku pula menuju ke kawasan sub urban...

aku balik rumah lambat sedikit berbanding rakan2 laen,

minggu pertama aku di rumah, aku berehat rehat saje... menonton televisyen nampaknye bukan minatku di waktu pagi hari bekerja...pagi ISNIN - JUMAAT. pagi aku bangun subuh awal kerana tidur di ruang tamu saje [aku memang tidur di area ini semenjak menjadi remaja, bilik tidurku yang penuh dengan komik itu walaupun ada katil, tetap xdapat menarik perhatianku...nenek pula akan bangun pagi awal dan terus kejutkan aku kerana keluar2 bilik de je dah nampak aku tengah tidur...bagus untuk diri aku...],bersarapan [di area yang seakan akan beranda, dengan atuk..atuk setia duduk di area itu...mudah memerhati laman rumah dan pokok bunga tanaman nenek. atuk aku lumpuh dari pinggang ke bawah, dan kami tiada wheelchair pun...sejak dulu lagi atuk sentiase duduk dan mengesot...ye, memang dah lama], bagi ikan makan [ikan dalam rumah dan luar rumah], aku makan, bagi kucing makan [dua ekor sahaja...nanti aku ceritakan tentang binatang belaan aku pula ya], aku makan, lepaskan ayam dari reban, bagi ayam makan.. aku makan [ye aku memang banyak makan ketika di rumah...banyak sangat2 sehingga tadi kakfarahnadiahshauqi kate aku sedikit berisi!! demm~ aku tidak sedar pon tentang ini...] halau monyet...ade banyak monyet di sekitar rumah buat masa ini, sentiasa memerhati dan mendekati buah nangka dan jambu air di belakang rumah... aku menjerit jerit melepaskan tension pada monyetlah bila di rumah...tak, tak tension pun...saje ingin menjerit... puaskan hati yang satu ni...

kadang2 aku tidur semula...sempat aje nak tido pagi2 dah nak masuk tengahari nih...

dah tengahari, kau akan nampak kelibat aku sedang menyidai pakaian malam tadi di tengah panas kat tepi rumah. jangan tengok lelame!!aku tak pakai baju tuh kan~
basuh baju cume pakai tangan... orang kampung memang laa x gune washing machine macam kamu.. terase cam jimat air..yup! memang jimat air rumah kampung aku ini...bil air sampai, aku pergi ke depan rumah ambil kertas yang terselit pada daun pintu.. jumlah perlu dibayar : RM 3.90..menarek perhatian engkau x??hikhik...

aku akan mandi dan jerang air dan betul2 lepas aku siap pakai deodoran REXONA for woman kaler ungu [ yang botol de kalau kite letak berdiri de cm terbalik ke bawah tu...haaa, aku suke bau de, so aku belilah!lalalaaa~], aku siap je... bunyi motor honda EX5 nenek kedengaran... haa, dah balik dari menoreh dah nenek..yea~ aku dah mandi...takdelah nampak cam tido semula dan aku bangun lambat cam haram,takdelah nampak cam aku malas nak mandi pagi...yelaa, rumah kampung aku ni mane ade alat pemanas dalam bilik air tuh...bukan macam engkau, aku ini sangat kampung taw~

air tadi dah siap jerang je trus aku wat air teh o panas. ahaa, ini air feveret aku bile kat umah... puas hati aku buat air teh ni taw...letak kat area beranda tempat atuk selalu duduk. nenek masak2 kat dapur. ini aktiviti yang nenek akan lakukan setiap hari, aktiviti2 aku yang di atas tuh still tertaktuk kepada sebarang perubahan~

makan tengahari bersila je kat beranda laaa, supaye senang atuk takyah gerak2 sangat...

dah petang nih kalau hari2 bosan aku aktivitinye ialah tengok televisyen. yang kurang bosan ialah baca novel, baca komik, melukis, naek motor keliling kampung, jalan ke bandar [ini biasanya dari pagi lagi dah start aktiviti ini...tapi jalan sesorang mane best sangat kan??]

baca novel...
yup.
Dan Brown's ANGELS & DEMONS
lame dah beli novel nih, baru je ade mase nak bace n tanpa gangguan

petang kene kejar2 anak ayam kecil yang comel2 suh masuk reban.hahaha
halau monyet kalau ade...
bagi ikan makan tak tentu mase, asal aku tabur makanan ikan yang kaler ijau ngn merah tuh je kompem de sambar...hihi
kadang2 teman nenek siram pokok bunge de yang banyak sangat kat keliling rumah tuh...

"ayus, angkatinahpasunikasitu" sambil menuding ke arah kumpulan pasu bunga tidak jauh dari situ.
nenek nak aku angkat pasu bunga besar tuh ke tempat laen...nenek becakap bahasa banjar, ade sikit berbeza dari bahasa melayu yang kau tuturkan tuh...aku yang memang membesar kat sini pahamlah

aku trus translate ke bahasa melayu> "dah lame dah nenek nak suruh ayus pindahkan, tunggu ayus balik... nenek sakit pinggang je skang nih susah sket nak angkat pasu besar" sebak aku dengar...lame nenek tunggu aku, lame dah aku tak balik~

ade satu petang tuh tolong nenek beli ayam kat rumah jiran...jiran tuh wt perniagaan jual ayam laa, ayam siap proses dah potong2 lagi.. jauh gak laa. naek moto..aku sampai rumah orang tu, xde laa plak kan pakcik nih...adehh, dah bagi salam tiga kali xjawab... balik je la... naek bukit, sebelah kanan aku kubur...ALLAH!

tayar belakang pancit...
haihhh... [ kau mesti dah berpeluh sejuk kat dahi dan ketiak mase bace nih kan??err...kau bace kah??ade yang bace kah??]

xde kene mengena dengan kisah seram langsung, memang aku trase cm motor tu xsedap d bawa lepas blah dari rumah pakcik tadi lagi tapi xprasan, dah sampai area kubur tu memang da kronik baru aku prasan..
adehh~ nak kene tolak motor. . .
bukit yang area kubur nih da lepas tapi betul2 lepas ni ade lagi satu bukit yang lagi tinggi...adehh..memang menguji stamina dan kesabaran aku. tapi atas bukit tu ade makcik** tengah sapu sampah depan rumah banglo de. aku pernah ade affair ngan anak perempuan de yang cun melecun + dak sekolah agama + tahfiz + STAM dapat MUMTAZ tuh..huh3, perlu cover macho.senyum dan menjawab dengan polite, penuh sopan santun. makcik itu baek saje, tentu sajelah... yang mintak clash tuh anak de, bukan aku~ huu... penat tolak motor sampai rumah, lagipun tiada ayam untuk makan malam ini,ujarku sendirian.

tapi nenek memang sayangkan aku, cucu paling matang yang de ade setakat nih..yang dah banyak ngabehkan beras kat umah tuh...yang penat dijaga sejak dari umur 7tahun, dihantar diambil dari sekolah rendah setiap hari...yang manja banyak kerenah...et cetera.
nenek tangkap ayam kampung yang kami bela tuh, sembelih, buat sup ayam malam tu... ngan nasi himpit skali! huhuuu~ paling menyentuh hati, sambal kicap yang cukup2 saje pedasnye dan manisnye, sesuai dengan selera aku yang suka makan pedas!

malam aku suke tengok televisyen.

dulu mase kecik pon same, tapi nenek marah nanti de bising2 suh aku tidur...yelah, sok nak sekolah!!rase nak lempang je diri aku yang mase kecik tuh,tido lambat je keje! sekarang tak kesah dah aku nak tidur pukul berape pon...lagipon aku cam tolong jage kan rumah...bahaye gak taw memalam..mane laa taw ade owang jahat ke nak masuk umah, ade ular masuk dalam reban pastu ayam bising2 dan mati2 [ini pernah berlaku, dan sebab aku je xtido lagi malam2 tuh, aku laa yang kejut nenek, suluh ke dalam reban, panggil jiran suh de tangkapkan...ularsawabesarnak mamposs], musang kt atas bumbung laa, cekkan pintu tingkap sume bkunci tak...air paip tup rapat tak...ade nyamuk ke tak,kalau ade pasang ubat nyamuk la untuk nenek

pukul 12 malam atau lebih lagi, aku akan start lapar semula...ini perkara biasa. aku makan je ape2 yang ade. nasi dengan lauk malam tadi, mi, megi, roti telur, keropok ikan, naget, fries... lepastu tido..heaven sungguh~ hihi

tidur~

hmm...dah pagi dah ni, aku perlu tidur...nanti aku ceritakan lagi ape2 yang ingin aku kongsikan. kadangkala aku bukan ingin kongsikan atau beritahu orang lain tentang diri aku yang 'lame' dan tidak hebat serta kuno, batak, et cetera ini. aku menulis sebagai ingatan untuk aku di masa depan. supaya satu hari nanti, bila aku lihat semula penulisan aku, aku sedar dan dapat rasakan semula perasaan aku ketika itu. supaya aku tahu bagaimana cara aku berfikir ketika itu. supaya aku tetap sedar yang aku ini budak kampung, walaupun aku hidup di kawasan urban, jauh dari tempat asal aku...

9 comments:

  1. aku berasal dr kampung juga. satu ketika dahulu, aku pernah mengait,mengutip buah kelapa sawit.. sehingga sekarang, aku juga selalu menjejakkan kaki ke dalam bendang yg berselut dimana kdg2 org berasa geli.. aku bangga dengan kehidupan aku sebagai seorang budak kampung.
    lantak la org nk kate aku kampung ke..
    aku juga ada keturunan jawa. nk kate ape.. hihi... aku bkn fokes kt ko V.. aku cume nk kate kt org lain, yg bangga sgt duduk kt town..pastu ckp kt org..kampung gile ko.. ceh.. aku bangga jd budak kampung. ptg2 main bola kt pdg tpi bendang.. santai beb gua ckp lu.. hahah

    ReplyDelete
  2. "ayus, angkatinahpasunikasitu"

    mcm ade nama aku je kat situ..hehe
    tapi kehidupan di kampung..walaupun ada nampak boringnya. tapi sentiasa ada aktiviti...urban asik ulang2 bende same je. online online. hehe

    ReplyDelete
  3. adib nih kampung gak upenye...aaa yelah...

    ReplyDelete
  4. oiii..ape sebut name aku..ahaha..dem

    ReplyDelete
  5. wey, satu hari nnt,
    ajak la aku datang kat umah ko nanti phy.

    mcm best ja.
    seriously!

    ReplyDelete
  6. aku segan lah...

    aku taktahu ape yg buat kau rasa ini seronok...

    ia sangat terpencil dengan akses ke kawasan urban yg terhad... tiada banyak kemudahan... aku tidak merungut tentang semua ini, kerana aku memang hidup begini. aku risau tentang orang laen

    ReplyDelete
  7. ko rasa urban bes ker?

    boring la.
    sekali sekala kene ubah angin

    ReplyDelete